Het was een hele ervaring om het ondernemersevent Business Bootcamp  bij te wonen van OpenCircles. Nisandeh Neta is een charismatische spreker, die je echt een boost weet te geven. Daags na het volle weekend ben je enerzijds kapot en doodmoe , maar anderzijds zit je vol  energie, vol nieuwe ideeën voor je onderneming. Een verslag;

Ik kom de grote zaal binnen en mij valt natuurlijk meteen het gebruik van techniek op. Twee grote schermen aan de zijkanten van het podium, die het gebeuren volgen. Een camera midden achter,  frontaal gericht op de spreker, een camera schuin links, die wisselend de spreker filmt en het publiek en een onbemande camera  op het podium en gericht op de zaal. Hier tussen wordt geschakeld. Een adequate opstelling, zodat het 1000-koppige publiek alles goed kan volgen en betrokken blijft.

Die aandacht verslapt geen moment. De inhoud is meer dan interessant en de vorm waarin gewerkt wordt zorgt dat de energie blijft. De ene keer zijn dat de inspirerende verhalen, heldere voorbeelden en de andere keer doen we spelletjes of wisselen we  inzichten met elkaar uit of gaan we actief netwerken. We ontdekken onze mindsets, krijgen  handvatten aangereikt om strategieën te bepalen,  marketingtips en we worden uitgedaagd om uit onze comfort zone   te stappen. Genoeg is niet genoeg en waarom zou de “sky” de limiet moeten zijn? Wanneer je glas vol is en overloopt, dan kun je dat weer doorgeven aan anderen.  De term conscious millionaire valt. Het zijn allemaal dingen die je het beste na kunt lezen op de website van OpenCircles of door hun video’s te bekijken.

Dan komt die laatste sessie, voor mij het meest ontroerende moment van de dag.
Wanneer je nu besluit om je op te geven voor de workshop Master Entrepreneur, dan krijg je gratis de workshops Financial Freedom en Breakthrough Success erbij. Even voel ik die belemmering en denk ik aan het ontoereikende saldo op mijn rekening. Maar tegelijkertijd voel ik ook het vertrouwen dat deze workshops mij veel gaat opleveren. Ik verzin wel iets op het geld en ik schrijf mij in, net als een heleboel anderen.
Dan vraagt Nisandeh aan de zaal wie niet heeft ingeschreven, maar wel wil, maar het zich financieel niet kan veroorloven. Daarbij vraagt hij wie van hen hem € 20 wil betalen om een persoonlijke les te krijgen? Er gaan handen op en hij daagt hen uit naar het podium te komen met cash geld en wie het eerst komt, het eerst maalt. Er wordt gerend en er is een jonge vrouw die de race wint.

Hij vraagt haar of ze echt wil betalen voor de les? Zij knikt. Ook als de les tegelijkertijd gratis wordt gegeven aan alle anderen? Er is even een aarzeling , maar ze knikt. Wil je niet liever je geld vasthouden? Houdt het maar vast. Ze houdt het briefje van 20 euro stevig vast en hij begint eraan te trekken. Ze blijft volhardend. Wanneer je je geld vasthoudt, demonstreert hij terwijl hij eraan trekt, dan kan er ook niets in. Wanneer je het loslaat, hij opent haar hand dan kan er wel iets in. Hij pakt het geld en legt het weg. Haar hand blijft geopend en er gaat iets door de zaal of ligt dat aan mij? Ze blijft zo staan terwijl hij verder gaat met zijn betoog. Af en toe haalt hij ter illustratie een briefje geld uit zijn ene zak,  uit zijn andere zak en legt het op haar geopende hand, die nu toch weer gevuld wordt. Als ze van het podium afgaat zie ik haar gloeiende wangen. Ze gaat met meer geld van het podium af dan toen ze er opklom. Dankzij haar kwetsbaarheid weet de les meer te raken dan het gezonde verstand. En precies dat is wat deze marketing goeroe anders maakt. Hij geeft je niet alleen de kennis, maar weet je in je wezen te raken. Alles heeft met je mindset te maken, die vaak onbewust werkt, maar die je kunt veranderen. Het is maar 20% van het geheel hebben we op de eerste dag geleerd. Maar als die niet klopt, als die niet vol overtuiging is, dan wordt de rest ook niks. Dan valt er niets te bouwen. Daarvoor moet je wel out of the box gaan denken of uit je comfort zone komen. Verandering gaat niet vanzelf.

Wil jij ook een Business Bootcamp bijwonen, dan kun je mijn vriendenlink gebruiken.

Advertenties