De handen ineen geslagen, een paal met wegwijzers, een roze bloem zijn van die illustraties, die steevast door coaches gebruikt worden. Ze bieden de helpende hand, wijzen de weg en maken de toekomst weer rooskleurig voor je. Het zijn clichés. Blijkbaar werkt het of werkte het, want zo ontstaan clichés.  Maar in deze tijd waarin beeldtaal zo’n prominente plaats inneemt, kun je je afvragen of zo’n clichébeeld, zo’n letterlijke vertaling nog steeds werkt.
Als klant wil je bijzonder zijn, wil je persoonlijk benaderd worden. Je bent geen nummer,  niet  de zoveelste met hetzelfde veelvoorkomende dilemma. Ook al zou dat zo zijn, dan wil je het niet weten. Jij bent uniek en de coach die jou kan helpen is ook uniek en bijzonder. Je wilt een coach die meegaat met de tijdgeest, die op de hoogte is van de nieuwe ontwikkelingen op zijn of haar vakgebied. Je wilt een creatieve geest, iemand die je op een andere manier kan helpen dan wat je tot nog toe bent tegengekomen. Je gaat niet eindeloos alle websites bestuderen. Je velt razendsnel een oordeel bij de eerste aanblik. Beeld is daarbij van doorslaggevend belang. Het beeld bepaalt of je wel of niet door gaat lezen.

theepotVorm is  gekoppeld aan inhoud. Iemand die een hedendaagse uitstraling heeft wordt al gauw gezien als iemand die meegaat met de ontwikkelingen op diens eigen vakgebied. Terwijl de aloude clichés vaak als ouderwets of zelfs truttig overkomen, het blijven de associaties waar het omgaat. Natuurlijk verschilt die van persoon tot persoon, maar doorgaans ligt dat niet ver uit elkaar. Waar het traditioneel altijd om de letterlijke vertaling ging, “ik bied je de helpende hand” en dan een plaatje van een hand laat zien, tegenwoordig gaat het veel meer om de  “look & feel” .  Wat roept het beeld aan emotie op, wat maakt het los? Coaches kunnen benadrukken wat hun coaching oplevert: geluk (vrolijke mensen), nieuw begin (jonge dieren), schoonheid (natuurbeelden).  Of ze benadrukken het probleem van de klant met melancholieke beelden als donkere wolken, gebogen ruggen verloren in een grote lege ruimte.

Het gaat niet alleen om illustratieve  beeldtaal, bij coaches gaat het natuurlijk ook om de persoon zelf. Als  klant  besef je heel goed dat je jezelf moet open stellen, wanneer je met een coach in zee gaat, anders werkt het niet. De coach vertrouwen is dus het allerbelangrijkste. Waarom je iemand wel of niet vertrouwt is puur gebaseerd op buikgevoel. Wat straalt een gezicht uit? Wat zegt de kleding over iemand? De achtergrond? Alleen een glimlachend gezicht, gefotografeerd in een fractie van een seconde  is voor coaches niet voldoende, maar wel het allerminste wat op een website dient te staat. Dan zeker niet een pasfoto of een vrolijk  kiekje, maar een professioneel gemaakte foto.  Als je jezelf als coach al geen goedgemaakte professionele foto gunt, wat gun je dan iemand anders? Straalt de foto geen kwaliteit uit, dan lijkt het al gauw dat jijzelf ook geen kwaliteit levert. Een goed portret is niet eenvoudig te maken. Er zijn zelfs professionele fotografen die de meest prachtige plaatjes maken, maar de plank misslaan als het om portretten gaat. Portretfotografie is werkelijk een specialisme.

Het gezicht en de mimiek  is niet het enige wat zich laat lezen. Het hele lichaam zendt signalen uit, de zogenaamde lichaamstaal. Hoe beweegt iemand, zijn de houdingen open of gesloten, gebogen of fier. Temporitme van iemand doet ook iets. We zijn ons er lang niet altijd van bewust, maar we zijn heel snel met vooroordelen over personen juist door die lichaamstaal. We scheppen een hele wereld om iemand heen. Voor een coach belangrijk dus om hier lering uit te trekken en er zijn voordeel mee te doen door zoveel mogelijk van zichzelf te laten zien.

Ik ben regisseur en videomaker, maar heb in mijn netwerk een aantal hele goede specialisten op het gebied van (portet)fotografie, grafisch design, illustraties en webdesign. Ik kan je van harte doorverwijzen naar hen. Wil je een keertje sparren hoe jij je in beeld kunt onderscheiden, dan spreek ik graag een keer (vrijblijvend) met je af.

Vind je dit blog waardevol deel het met je contacten en met de coaches die je kent.

Maureen Birney

Advertenties