Klant van mij wil graag binnenkomen bij een grote opdrachtgever. Als zij hier binnen is, dan rolt daar veel werk uit, wat ook nog eens goed betaald wordt.

sinaasappelsMaar hoe maak je nu het onderscheid? Hoe val je op tussen de duizend (!) gegadigden, die op zijn oproep reageren.
Juist ja, met een videopitch!

Er is maar een enkeling die een video van zichzelf meestuurt bij de begeleidende brief., vertelt hij haar later. En dan blijkt het ook nog eens een video, waar zij krachtig en sympathiek overkomt en een sterke tekst heeft. Reden om haar meteen uit te nodigen en een proef opdracht te geven. Daarmee was zij een van de vier die een uitnodiging kregen. De opdracht moet zij nog doen, maar daar maakt zij zich geen enkele zorg over, want de expertise, die heeft zij. Ze hoeft alleen maar de kans te krijgen deze te laten zien.

Blij, blij, blij is ze. “Lang leve de videopitch!” juicht zij aan de telefoon, wanneer zij terugrijdt van het gesprek en mij overlaad met lof en dankbaarheid.

Hoe komt de videopitch tot stand?

Wat we gedaan hebben is eerst samen om de tafel zitten en ons buigen over de tekst. Zij heeft iets voorbereid, maar geschreven tekst is nog geen spreektekst. het moet kort en bondig en het vergt ook een opbouw. De tekst is heel belangrijk. Is die saai, algemeen en vlak? Dan werkt het tegen je.

Kleding is ook belangrijk. Ga nooit in het zwart, maar ook niet in het wit. Kies een kleur die past bij de doelgroep. In dit geval was blauw een goede kleur, omdat dat de kleur van vertrouwen is en van communicatie. De presentatie moest een balans hebben tussen zakelijkheid en menselijkheid noem ik het maar even. Niet te stijf, niet te los.
Een beetje neutrale gezichtspoeder doet het goed en de make-up vrij natuurlijk houden. Vermijd du dikke klodders mascara en al te uitbundige lippenstift.

Wij hebben deze keer  gekozen voor een witte achtergrond, omdat in haar kleding een streepmotief zat. Zo valt het contrast mooi op en ligt het accent helemaal bij haarzelf. We filmen  gewoon in de huiskamer met het aanwezige daglicht. Dat werkt vaak prima. Een lamp kan natuurlijk ook. In dat geval is het slim om het licht te bouncen, zodat het wat zachter wordt. Dat doe je door de lamp naar het plafond te richten of de muur er tegenover.

Tijdens de opname wordt er gelet op dictie en op lichaamstaal. Mensen die gespannen zijn, verstijven soms hun vingers of zetten hun adem ineens hoog. Van tevoren even zingen of iets met je stem doen, maakt al snel iemand wat losser. Goed op de grond staat geeft al snel een krachtigere uitstraling.

De tekst in alinea’s opnemen en het shot veranderen per alinea is handig. Het maakt de tekst overzichtelijk voor de spreker en de verandering van shots maakt dat je het kunt monteren, zodat het iets verlevendigd in beeld.

Het allerbelangrijkste bij de opname is het geluid. Wanneer je met amateur apparatuur werkt, is dit vaak de valkuil. Als het niet goed klinkt, dan zal dit alles overrulen en haakt de kijker af. Liever een iets rommeliger beeld of beetje onscherp dan slecht geluid!

Een videopitch wordt vaak onderschat. Het ziet er vaak zo simpel uit, alsof het zo gemaakt is. En precies dan is het goed. Wanneer het er moeilijk, gekunsteld of stuntelig in elkaar zit, dan zal de video je schaden. Geef er dus aandacht aan of laat het professioneel maken om echt het onderscheid te kunnen laten zien.

Share of like dit artikel wanneer je het interessant vindt en laat weten of je nog een goede aanvulling hebt of leuke voorbeelden weet.

Maureen Birney
regisseur

 

Advertenties